Rejlers delårsrapport januari-september 2010

9 november 2010

Allt ljusare marknadsutsikter

Januari - september

• Omsättningen uppgick till 586,2 mkr (567,1)
  • Rörelseresultatet blev 31,8 mkr (31,5)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 5,4 procent (5,6)
  • Resultat efter skatt blev 23,4 mkr (22,5)
  • Resultat per aktie blev 2,16 kr (2,08)

Tredje kvartalet

• Omsättningen uppgick till 174,5 mkr (161,8)
  • Rörelseresultatet blev 9,3 mkr (5,9)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 5,3 procent (3,6)
  • Resultat efter skatt blev 6,8 mkr (4,2)
  • Resultat per aktie blev 0,63 kr (0,39)

Kommentar av VD och koncernchef Peter Rejler
Rejlers bygger målmedvetet vidare mot en balanserad kundbas i koncernen.
Marknadsutsikterna ser allt ljusare ut för industrisegmentet som är på god väg att återhämta sig. Vi fokuserar nu på rekrytering och företagsförvärv inom övriga kundgrupper.

Den 1 oktober förvärvade vi Råbe Industrikonsult som kommer att komplettera Rejlers erbjudande till den svenska och finska kärnkraftsindustrin. Energisektorn kommer att kräva stora konsultinsatser, bland annat för att förnya och underhålla kärnkraftverk. Alternativ energi får samtidigt ett uppsving. Vi jobbar i stora infrastrukturprojekt där vi har ett ökande rekryteringsbehov. Detta gäller konsulter inom järnväg och telekom. Efterfrågan på kommersiella och offentliga fastigheter medför en stabil marknad inom Bygg och fastighet.

Exempel på meriterande uppdrag under tredje kvartalet är en order från Trafikverket där Rejlers projekterar kontaktledning, elkraft och signalsystem när järnvägssträckan mellan Arlöv och Flackarp ska byggas ut från dubbelspår till fyrspår. Bolaget har fått i uppdrag att höja säkerhetsklassen på elkraftanläggningar åt EON och Svenska Kraftnät.  Rejlers är även tekniskt ansvarig för infrastrukturen i trängselskattprojektet i Göteborg när det gäller kommunikation och säkerhet mellan betalstationerna och centralsystemet på Transportstyrelsen.

Under hösten uppnådde vi vårt mål att vara 1000 medarbetare år 2010. Det började som en vision år 2003 i samband med introduktionen på börsen. Vi höjer nu ribban ytterligare. Målet för nästa utvecklingsfas kallar vi 3x2015. År 2015 ska vi vara minst 2015 medarbetare och omsätta minst 2015 miljoner kronor. Vår bedömning att resultatet för år 2010 blir bättre än resultatet för år 2009 ligger fast.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24, e-post: peter.rejler@rejlers.se
Lars Solin, CFO,  tel. 073-386 15 20, e-post: lars.solin@rejlers.se

Rejlers är en nordisk koncern som erbjuder tekniska konsulttjänster inom elteknik, energi, mekanik, automation, elektronik, IT och telekom. Rejlers aktie är noterad på Nasdaq OMX, Nordiska listan.