Rejlers delårsrapport januari - mars 2009

27 april 2009

Goda resultat med anpassning till en svårbedömd marknad

Första kvartalet
  • Omsättningen ökade med 8 procent till 210 mkr (194,9)
  • Rörelseresultatet blev 18,5 mkr (30,4)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 8,8 procent (15,6)
  • Resultat efter skatt blev 13,5 mkr (21,5)
  • Resultat per aktie blev 1,25 kr (1,99)

Kommentar av VD och koncernchef Peter Rejler
    Under första kvartalet 2009 har konjunkturen avmattats ytterligare. Våra största kunder har dock en verksamhet som är inriktad på samhällsbyggnad, vilket är mindre drabbat av lågkonjunkturen.

Infrastruktur och Energi, som utgör en stor del av verksamheten, är områden med fortsatt god efterfrågan. Byggmarknaden är svårbedömd på sikt men beläggningen är för närvarande tillfredsställande.

Lågkonjunkturen gör sig påmind genom dämpad prisutveckling och fallande orderstock främst inom industrisegmentet. Den finska industriverksamheten är mer pressad än den svenska vilket speglas i rörelsemarginalerna. Verksamheten anpassas kontinuerligt efter marknadssituationen.

Omflyttningar av resurser för att möta den förändrade marknadsbilden pågår och interna utbildningar intensifieras.

Under kvartalet har Rejlers tecknat ett antal nya avtal. Ett flerårigt kontrakt för energimätning med Fortum Distribution i Sverige, en leverans av el - och styrsystem för ett värmeverk i Finland samt ett kontrakt gällande teknisk fastighetsförvaltning av TeliaSoneras produktionslokaler i Finland är exempel på uppdrag.

Rejlers finansiella ställning är god och vi har en hög beredskap för en konjunkturnedgång även i vår bransch. Vårt tillväxtmål kvarstår och vi genomför förbättringar i organisationen som syftar till en hög intern effektivitet och ökat fokus på försäljning och marknadsföring.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24, e-post: peter.rejler@rejlers.se
    Kjell Sandin, Ekonomidirektör, tel. 070-399 10 64, e-post: kjell.sandin@rejlers.se

Rejlers är en nordisk koncern som erbjuder tekniska konsulttjänster inom elteknik, energi, mekanik, automation, elektronik, IT och telekom. Rejlers aktie är noterad på Nasdaq OMX, Nordiska listan.