Rejlers Bokslutskommuniké 2009

25 februari 2010

En stabilare marknad möjliggör förnyad tillväxt

Januari - december

• Omsättningen blev 777 mkr (798)
  • Rörelseresultatet blev 41 mkr (96)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 5,2 procent (12,0)
  • Resultat efter skatt blev 28 mkr (70)
  • Resultat per aktie blev 2,61 kr (6,45)

Fjärde kvartalet

• Omsättningen blev 210 mkr (225)
  • Rörelseresultatet blev 9 mkr (21)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 4,3 procent (9,2)
  • Resultat efter skatt blev 5,7 mkr (15,5)
  • Resultat per aktie blev 0,53 kr (1,43)

Förslag till utdelning

• Styrelsen föreslår att 1,50 kr per aktie (2,50) lämnas i utdelning, vilket innebär ett totalt utdelningsbelopp om 16,2 mkr (27,1 mkr)

Kommentar av VD och koncernchef Peter Rejler

Inom flera av våra kundgrupper; Energi, Infrastruktur samt Bygg och fastighet är efterfrågan fortsatt god. Det är sektorer som utgör en betydande del av vår verksamhet och där vi har långa och goda kundrelationer. Utmaningen för oss är att fortsätta växa inom dessa områden både genom att rekrytera medarbetare och genom förvärv.

Vår verksamhet som vänder sig mot industrin har andra utmaningar att hantera. Vi har anpassat vår verksamhet inom detta område till den svagare efterfrågan och breddar vår kundbas.

I slutet av 2009 förvärvade vi ett energitjänstbolag i Finland och genom det fått en stark position på marknaden för energimätning i Sverige, Norge och Finland.

Under fjärde kvartalet erhöll Rejlers flera nya kundförtroenden. Några av dessa nya uppdrag är med företaget Areva GmbH som bygger en ny kärnreaktor i Finland där vi arbetar med planering, kontroll och konsultation. Rejlers har av SL erhållit uppdraget att projektera kraft och kanalisation i projekt Spårväg City, en spårväg som i framtiden ska binda samman Stockholms innerstad. GE Healthcare har gett Rejlers uppdraget som installationsledare i ett statligt hälsovårdsprojekt i Sao Paulo, Brasilien.

Vi lägger nu 2009 bakom oss, drar nytta av de lärdomar och erfarenheter som vi fått och blickar framåt. Hur ser jag på 2010? Min utgångspunkt är att det värsta är bakom oss. Vårt mål om minst1000 medarbetare år 2010 kommer vi att nå och en omsättning på en miljard kommer vi också att nå inom ett par år.

Tillväxten ska liksom tidigare ske genom förvärv och organisk tillväxt i lika delar. Vår vision är att år 2015 ska Rejlers ha minst 2015 medarbetare och omsätta minst 2015 mkr med en rörelsemarginal om minst 8 procent över tiden.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24, e-post: peter.rejler@rejlers.se

Lars Solin, CFO, tel. 073-386 15 20, e-post: lars.solin@rejlers.se