Rejlers vinner betydande EPCM-kontrakt för Infinited Fiber Companys nya cirkulära textilfiberfabrik i Finland

Rejlers och Infinited Fiber Company, som planerar att bygga en cirkulär textilfiberfabrik i Kemi, Finland, har tecknat intentionsavtal om ett EPCM-kontrakt (Engineering, Procurement and Construction Management) för utveckling av bolagets nya textilfiberfabrik.

Mode- och textilteknologiföretaget Infinited Fiber Company bryter ner begagnade textilier till molekylnivå och omvandlar med hjälp av sin patenterade teknik avfallet till högkvalitativ fiber, Infinna™, som ser ut och känns som bomull. Infinited Fiber fokuserar på att återvinna textilier, men tekniken kan även användas för andra cellulosarika material såsom tidningar, kartong och spannmålsrester.

Rejlers projekt uppskattas pågå i 22 månader och Rejlers åtagande beräknas uppgå till cirka 50 miljoner euro. Projektet förväntas starta hösten 2023 och projektförberedelserna inleds under våren. Rejlers i Finland leder projektet, som hela Rejlers Group deltar i. Infinited Fiber planerar att inleda kommersiella Infinna™-leveranser från fabriken i Kemi i januari 2026.

– Vi ser mycket fram emot att samarbeta i det här viktiga EPCM-projektet som omfattar cirkularitet och en modern innovativ affärsinriktning. Det ligger helt i linje med vår strategi att hjälpa våra kunder att genomföra skiftet till ett hållbart samhälle. Rejlers har expanderat avsevärt inom EPC- och EPCM-projekt under de senaste åren, säger Mikko Vaahersalo, vd för Rejlers Finland.

– Vi valde Rejlers efter en grundlig urvalsprocess som EPCM-samarbetspartner för vår flaggskeppsfabrik, en satsning på 400 miljoner euro. Rejlers, med sin ledande expertis som EPCM-leverantör i komplexa projekt, är helt rätt samarbetspartner att stötta oss i att bygga världens första Infinna™-fiberfabrik som är ett viktigt steg i att skala upp vår produktionskapacitet, säger Petri Alava, vd för Infinited Fiber Company.

Den nya fabriken, som byggs vid det före detta pappersbruket i Kemi, har en kapacitet på 30 000 ton Infinna™ årligen, vilket motsvarar den fiber som behövs för cirka 100 miljoner t-shirts. Kunder till den planerade fabriken är världsledande klädföretag, som redan lagt beställningar för flera år framöver.

Viktor Svensson, vd och koncernchef Rejlers AB, +46 (0) 70 657 20 26, viktor.svensson@rejlers.se
Mikko Vaahersalo, vd Rejlers Finland, + 358 (0) 44 425 3143, mikko.vaahersalo@rejlers.fi
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, +46 (0) 70 477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Denna information är sådan information som Rejlers AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 mars 2023 kl. 10.30 CET.

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision "Home of the learning minds" vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers 2800 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2022 omsatte bolaget 3,5 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com