Rejlers förvärvar VVS-konsulten AJL

Rejlers förvärvar det norska konsultföretaget Andresen, Jacobsen & Løyning AS (AJL). AJL är välkänt för sin kompetens inom projektering av VVS-anläggningar. Genom förvärvet kommer Rejlers och AJL tillsammans att kunna tillhandahålla tvärvetenskapliga tjänster inom el och VVS vid sidan av fullständiga och omfattande energi- och ITB-leveranser (Integrerade Tekniska Bygginstallationer).

– Det är en stor glädje för oss att få med AJL i laget, och det går helt i linje med vår tillväxtstrategi om att växa både organiskt och via förvärv. AJL kompletterar oss mycket väl, säger Petter Arnesen, vd för Rejlers Norge.

AJL tillhandahåller projekteringstjänster för alla typer av VVS-anläggningar, inklusive förstudier, samarbete i projekteringsgrupp, upprättande av upphandlingsdokument, kontraktering och implementering samt uppföljning under byggfasen. AJL har också ett s.k. centralt godkännande för samtliga relevanta områden inom VVS.

Företaget har dessutom särskild kompetens inom energivärdering och -ekonomisering, komplexa restaureringsprojekt, teknisk byggledning och projektledning samt tillståndskontroller.

– Rejlers har imponerat på oss. De har en bred fackkompetens, och med experter över hela Norden har de muskler att ta sig an stora projekt. Tillsammans får vi en tyngd inom el och VVS som blir mycket spännande. Dessutom har Rejlers en företagskultur som vi ser fram emot att bli en del av, säger Morten Løyning, partner och verksamhetschef i AJL.

AJL grundades 2005 av Thor Andresen, Morten Jacobsen och Morten Løyning. Företaget har uppvisat en jämn och lönsam tillväxt under många år och sysselsätter nu 15 anställda. AJL kommer under 2021 att omsätta cirka 30 miljoner norska kronor med god lönsamhet.

Konsolidering av AJL träder i kraft den 1 november 2021.

Petter Arnesen, vd, Rejlers Norge AS, +47 95 19 53 17, Petter.Arnesen@rejlers.no
Morten Løyning, partner och verksamhetschef, AJL, + 47 91 76 89 52, ml@ajl.no
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, +46 70 477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med vår vision “Home of the learning minds” som riktmärke, skapar vi en plattform för kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Ett ökat lärande som skapar mervärden både för kunder och medarbetare. Hos oss finns 2400 engagerade experter med spetskompetens inom områden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. Vi finns nära våra kunder och är verksamma i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten. År 2020 omsatte Rejlers 2,6 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com