Rejlers förvärvar ClimaConsult Finland Oy

Rejlers förvärvar ClimaConsult Finland Oy och stärker sin kompetens inom byggsektorn i huvudstadsregionen i Finland. ClimaConsult har en stor kundkrets och omfattande expertis inom inomhusklimat, energieffektivisering och hållbara lösningar i fastigheter.

ClimaConsult har en årlig omsättning på drygt 1 miljon euro och 14 medarbetare. Bolaget är en teknisk konsultbyrå med tjänster inom värme, ventilation, luftkonditionering, sanitet och automation för både nyproduktion och renovering av byggnader. Rejlers och ClimaConsult har framgångsrikt samarbetat i över tio år i ett flertal projekt.

- Förvärvet stärker vårt erbjudande inom inomhusklimat och sanitet och stöttar vårt redan starka erbjudande inom elprojektering. Vi förenar nu vår expertis och våra nätverk samt ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans. ClimaConsult har långa och djupa kundrelationer. Vi känner varandras företagskulturer väl i och med tidigare gemensamma projekt. Jag önskar våra nya kolleger hjärtligt välkomna till oss på Rejlers, säger Rejlers Finlands vd Mikko Vaahersalo.

- Som en av Nordens ledande teknikkonsulter ger Rejlers oss nya möjligheter till utveckling och tillväxt. Vi är glada att få vara med på den här resan, säger ClimaConsults vd Juha Pentikäinen.

ClimaConsult blir en del av Rejlers division Buildings i Finland, som erbjuder hållbara tekniska experttjänster för byggnation. Cirka 200 av Rejlers drygt 1 100 experter i Finland arbetar i uppdrag mot den finska byggsektorn. Särskilt stark är Rejlers kunskap inom affärs- och kontorslokaler och avancerade offentliga fastighetsprojekt.

Parterna har tecknat avtal och bolaget konsolideras från och med januari 2023.

Mikko Vaahersalo, vd, Rejlers Finland, + 358 (0) 44 425 3143, mikko.vaahersalo@rejlers.fi
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, +46 (0) 70 477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision "Home of the learning minds" vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers 2750 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2021 omsatte bolaget 2,9 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com