Rejlers experter inom batterilagring bidrar i energiomställningen

Framtidens samhälle kommer att kräva betydligt mer elektricitet än idag och möjligheten att lagra förnybar energi blir allt viktigare i omställningen mot ett hållbart samhälle. Rejlers kompetenscenter för energilagring har framgångsrikt lett flera projekt inom området och ser nu en ökad efterfrågan på tjänster för att stabilisera elsystemet på olika sätt.

I takt med att icke planerbara energislag som vindkraft och solenergi utgör en allt större del av Sveriges energimix, krävs en bred palett av tjänster för att upprätthålla stabilitet och driftsäkerhet. Bland annat har marknaden för stödtjänster utvecklats, exempelvis genom etableringen av stora batterisystem för att stötta elsystemet genom frekvensstabilisering. Rejlers har gedigen spetskompetens inom området och hjälper kunder såsom Varberg Energi och Axpo Sverige med projekt inom energilagring.

- Genom att etablera batterilager kan energibolagen sälja tjänster på Svenska kraftnäts balansmarknad. Det är en snabbt växande marknad där stödtjänster används för att stabilisera elsystemet på olika sätt samt att möjliggöra omställningen av energisystemet, säger Thomas Saubach, affärsområdeschef inom division Energy på Rejlers.

Rejlers erbjudande inom batterienergilagringssystem, även kallat BESS (Battery Energy Storage Systems) omfattar allt från förstudie och beställarstöd till projektledning och genomförande.

Sara Kimell, divisionschef Energy, Rejlers Sverige, 070-144 38 99, sara.kimell@rejlers.se
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, 070-477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision "Home of the learning minds" vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers 2800 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2022 omsatte bolaget 3,5 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com