Rejlers breddar samarbetet med Finlands stamnätsbolag Fingrid

Rejlers breddar samarbetet med Fingrid och har nu godkänts som leverantör av konsulttjänster för allmän planering av kraftledningar. Fingrid är stamnätsbolaget som ansvarar för att stamnätet i Finland fungerar.

- Att bli leverantör till Fingrid är en milstolpe på vår resa inom kraftledningskonstruktion. Det visar att vi har uppnått en hög kvalitet och kompetens inom området, säger Matti Hautero, servicechef på Rejlers i Finland.

Fingrid anses som en av de mest krävande kunderna inom elbranschen i Finland. Bolaget har meddelat att man kommer att investera två miljarder euro i stamnätet och transformatorstationer under detta årtionde. Investeringstakten är resultatet av Finlands mål att bli klimatneutralt senast 2035 och där produktion och förbrukning av utsläppsfri el beräknas öka väsentligt.

- Det innebär att vi kan förvänta oss stor efterfrågan på planeringstjänster och anbudsförfaranden relaterade till dessa investeringar, säger Matti Hautero.

Att godkännas som leverantör i Fingrids leverantörsregister är en process i flera steg, där Fingrid ställer krav på både finansiell och teknisk kapacitet. Bolaget kräver också referenser från en längre tidsperiod.

- Vi har nu klarat den rigorösa urvalsprocessen och förbereder redan vårt första anbud, säger Matti Hautero.

Givetvis råder stor konkurrens mellan leverantörerna, där många erbjuder att både designa och bygga kraftledningarna.

- Vi vill utmana den modellen. Vi bygger inte själva, utan fokuserar på design, vilket vi menar gör oss till en bättre partner för kunden och en kvalitetskontrollant mellan entreprenören och kunden, avslutar Matti Hautero.

Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, 070-477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision "Home of the learning minds" vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers 2500 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2021 omsatte bolaget 2,9 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com