Norskt elnätsbolag väljer Rejlers för bättre säkerhet genom digitalisering

Rejlers har tecknat avtal med norska elnätsbolaget Lyse Elnett om leverans av tjänster som syftar till att höja säkerheten kring användning av el genom en effektivare digitalisering. Avtalet innebär att Rejlers kommer att genomföra en årlig tillsyn av ca 3 500 bostäder och företagslokaler.

Rejlers är en av de största leverantörerna av DLE-tjänster i Norge (Det Lokale Eltilsyn). Avtalet med Lyse Elnett syftar huvudsakligen till att minska antalet bränder orsakade av elektriska fel samt ge vägledning i säker användning av elektriska apparater. Norge ligger i topp när det kommer till elförbrukning i världen och som en följd av det sker det hundratals, kanske upp till tusen bränder i Norge varje år på grund av fel i elanläggningar. Aktiviteterna som ingår i DLE är mycket viktiga i arbetet med att minska antalet bränder.

– Vi är mycket nöjda med valet av Rejlers som leverantör av DLE-tjänster och ser fram emot att bli ännu bättre på riskbaserad tillsyn, säger Joar Bø, tillsynschef för DLE på Lyse Elnett.

Rejlers expertis inom digitalisering är en viktig grund för att förbättra säkerheten och effektivisera arbetsprocesserna. Upptäckter och tillsynsrapporter kan kommuniceras snabbare och åtgärdas omedelbart, vilket minskar antalet olyckor. Även så kallade smarta mätare ger nya möjligheter.

– Med data från smarta mätare får vi i framtiden helt nya möjligheter att kartlägga och övervaka objekt där det finns en ökad risk. Det kan till exempel handla om jordfel, onormala spänningsvariationer eller avvikande mönster i förbrukningsprofilen, säger Thomas Pettersen, vd för Rejlers Norge.

Rejlers avtal med Lyse Elnett omfattar ansvar för leverans av DLE-tjänster inom bolagets nätområde med cirka 150 000 slutkunder och cirka 3 500 årliga tillsynstillfällen, av totalt 6 500 som genomförs årligen. Avtalet gäller från 1/1 2020 och löper över två år med möjlighet till förlängning i ytterligare 4 år. Avtalet är värt cirka 7 MNOK per år.

Thomas Pettersen, vd Rejlers i Norge, +47 950 22 323 thomas.pettersen@rejlers.no
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, 070-477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Om Lyse
Lyse Elnett är det lokala elnätsbolaget i kommunerna Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Finnøy, Rennesøy, Strand, Time, Gjesdal, Hjelmeland, Forsand och Kvitsøy i Sør-Rogaland. Elnätsbolaget ansvarar för utveckling, drift och underhåll av elnätet i denna region. Elnätet som Lyse Elnett ansvarar för omfattar totalt cirka 21 000 kilometer kraftledningar och kablar. Förutom att ansvara för distributionsnätet i 12 kommuner har elnätsbolaget även ansvar för det regionala elnätet i Sør-Rogaland. Huvudkontoret ligger på Tronsholen i Sandnes. Bolaget har 350 anställda.

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med vår vision “Home of the learning minds” som riktmärke, skapar vi en plattform för kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Ett ökat lärande som skapar mervärden både för kunder och medarbetare. Hos oss finns närmare 2400 engagerade experter med spetskompetens inom områden som energi, industri, infrastruktur, fastigheter och telekom. Vi finns nära våra kunder och är verksamma i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten. År 2018 omsatte Rejlers 2,4 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com