Jönköping Energi Nät väljer Quant vid införandet av nya generationens elmätare

Rejlers Embriq AB har slutit avtal med Jönköping Energi Nät AB om ett nytt centralsystem – Quant. Jönköping Energi Nät AB förbereder för fullt bytet av elmätare hos sina 57 000 kunder, i linje med nya funktionskrav som ska vara uppfyllda 2025. Det nya systemet från Rejlers ger en plattform för flexibel hantering av all data från el, fjärrvärme, vatten och gasmätare, och blir ett viktigt stöd i införandet av den nya generationens smarta elmätare.

- Vi ser att Quant möter våra mättjänsters framtida behov att vara det moderna och digitala energibolag vi önskar. Quant kommer att ge verksamheten det stöd vi behöver för att effektivisera vårt uppdrag såsom övervakning med intelligent karta, avvikelsehantering och integration till arbetsordersystem, säger Lise-Lotte Melin, chef för Mättjänster på Jönköping Energi Nät AB.

En viktig faktor har också varit att Quant bygger på en modern integrationsmotor som ger verksamheten en förbättrad hantering av dataflöden till och från system samt möjlighet för kommunikation med framtidens digitala komponenter.

- Jönköping Energi Nät AB är en viktig kund för Rejlers. Vi har samarbetat länge i flera olika projekt och är stolta att nu få leverera Quant. Vi ser fram emot att vara ett kunskapsstöd och fortsätta hjälpa Jönköping Energi Nät AB att effektivisera för framtiden, säger Tomas Esselin Marknadschef, Rejlers Embriq AB.

Nya funktionskrav ligger bakom bytet
De kommande åren kommer Jönköping Energi Nät att byta ut samtliga elmätare hos sina 57 000 kunder. Anledningen är nya funktionskrav som ska vara uppfyllda senast 1 januari 2025. Med de nya mätarna kommer kunderna att kunna ta del av detaljerad information om energianvändningen via ett gränssnitt direkt från mätaren. De nya mätarna kommer även att ge en effektivare elnätsdrift och automatisk avbrottsregistrering. Den nya generationens smarta elmätare stödjer energiomställningen i samhället och ger förutsättningar för användarna att bli mer delaktiga och aktiva.

Quant - Framtidssäkrat och flexibelt
Quant är en flexibel mätvärdesplattform som är framtidssäkrad och som hanterar förändringarna på elmarknaden på ett smart och smidigt sätt. Quant är integrerad med Elhub i Norge och Rejlers följer noga utvecklingen av Elhub i Sverige. Quants insamlingsmotor hanterar flertalet mätartyper på den svenska marknaden och kan integreras till diverse MDM/KIS system. Kopplingarna sker via Drivers eller API. Quant är ett av marknadens mest effektiva system beträffande utveckling och anpassning till Smart Grid funktionalitet. I Norge är Rejlers marknadsledande med lösningen och drygt femtio procent av alla mätvärden från Norges elnätsföretag hanteras genom Quant.

Rejlers Embriq AS och Rejlers Embriq AB ingår i Rejlers norska verksamhet tillsammans med Rejlers Engineering AS och Rejlers Elsikkerhet AS. Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med vår vision “Home of the learning minds” som riktmärke, skapar vi en plattform för kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Ett ökat lärande som skapar mervärden både för kunder och medarbetare. Hos oss finns närmare 2 000 engagerade experter med spetskompetens inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur, fastigheter och telekom. Vi finns nära våra kunder och är verksamma på sammanlagt 70 orter i Sverige, Finland och Norge. År 2018 omsatte Rejlers 2,4 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Bildtext: Jönköping Energi Nät väljer system från Rejlers som stöd vid införandet av nya generationens elmätare