JM väljer Rejlers för nytt bostadsprojekt i Norge

JM är i uppstartsfasen av bostadsprojektet Granstangen Park på Høybråten, ett av de större utvecklingsprojekten som startats i Oslo i år. Rejlers har fått uppdraget att ansvara för allt arbete gällande elkonstruktion i projektet samt även för projekteringen av byggetapp 2 för projektet Granitten inom samma område.

Gällande Granstangen Park har JM och Rejlers ingått avtal om de två första byggetapperna och en option om de följande tre. Arbetet med bostadsprojektet, som omfattar runt 400 lägenheter och förskola, kommer att fortsätta fram till 2028. Förutom bostäder omfattar projektet även ca 9 000 kvadratmeter med parkeringsplatser och förvaringsutrymmen.
- Vi har goda erfarenheter av Rejlers från tidigare samarbeten och ser fram emot att samarbeta även i detta projekt. Vi har fokus på att utveckla moderna, energisnåla bostäder vilket gäller också här, säger Espen Bjørsvik från JM Norge.

Avtalet mellan JM och Rejlers omfattar tjänster som rådgivning samt projektering av all elkonstruktion i projektet.
- Det här är ett av de större bostadsprojekten vi arbetar med nu. Som många andra nya projekt omfattar det både teknologi kring ”det smarta uppkopplade hemmet” samt installation av laddboxar vid parkeringsplatserna, säger projektledaren Bjørn Thorsen på Rejlers Norge.

JM har som mål att göra alla sina fastigheter 25 procent mer energieffektiva än genomsnittet. Detta gäller även Granstangen Park, där kombinationen av låg energiförbrukning och intelligenta tekniska lösningar som till exempel möjligheten att styra belysningen i hemmet, bidrar till att göra bostäderna attraktiva.

Rejlers ligger i framkant vad gäller utvecklingen av smarta uppkopplade byggnader, med fokus på kvalitet, användarvänlighet, energiförbrukning och lönsamhet.
- I dagens situation med höga elpriser har intelligenta lösningar för att minska förbrukningen blivit mycket viktigare för både bostadsutvecklare och slutanvändare. Vi skräddarsyr projekt efter utvecklarnas behov, och deltar i alla faser av entreprenaden för att säkerställa att beställning, kvalitet och leverans skapar mervärde för både ägare och användare, säger Stian Skarpnord, divisionschef för Buildings i Rejlers Norge.

Petter Arnesen, vd, Rejlers Norge AS, +47 95 19 53 17, petter.arnesen@rejlers.no
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, +46 70 477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision "Home of the learning minds" vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers 2700 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2021 omsatte bolaget 2,9 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com