Rejlers växer inom kärnkraft

Råbe Industrikonsult och Rejlers har beslutat att gå samman för att gemensamt stärka erbjudandet till kärnkraftssektorn.

Råbe Industrikonsult, med kontor i Västerås, Sollentuna, Forsmark, Kalmar, Helsingborg, Göteborg och Örnsköldsvik, erbjuder tjänster inom projektledning, process- och anläggningskonstruktion, hållfasthets- och strömningsberäkningar samt riskanalys till i huvudsak kärnkraftsindustrin. Bolaget har cirka 70 medarbetare inklusive underkonsulter. Förvärvet kommer att komplettera Rejlers erbjudande till den svenska och finska kärnkraftsindustrin. Sture Leandersson, som tillsammans med Gunnar Råbe säljer samtliga aktier i bolaget, kommer att fortsätta som seniort ansvarig för kärnkraft i Rejlers. Råbe Industrikonsult omsätter cirka 80 mkr med god lönsamhet och kommer tills vidare att fortsätta som självständigt dotterbolag inom Rejlers.

Sture Leandersson säger i en kommentar "Råbe Industrikonsult får goda möjligheter att fortsätta att utvecklas som ett starkt konsultalternativ i kärnkraftssektorn och tillsammans med Rejlers kan vi fortsätta att växa i både Sverige och Finland. För mig innebär det att jag under de kommande åren kan fokusera på kunder och marknadsföring."

Peter Rejler, koncernchef i Rejlers; "Rejlers har under många år utfört uppdrag för kärnkraftsindustrin inom bland annat elkraft och mekanik i Sverige och Finland. Genom förvärvet får vi ett bra komplement till vår egen verksamhet och tillsammans kommer vi att vara cirka 150 konsulter som arbetar med kärnkraft. Mot bakgrund av de beslut som tagits i Finland och med de möjligheter som öppnar sig i Sverige för kärnkraft förutser vi en fortsatt hög investeringsnivå inom kärnkraftsindustrin. Medarbetarna i Råbe kommer därför att vara en viktig del i utvecklingen av Rejlers mot vårt tillväxtmål 2015."

Förvärvet sker dels genom en nyemission om 500 000 aktier av serie B, dels genom kontant betalning om cirka 45 MSEK. Styrelsens beslut om nyemission sker med stöd av bemyndigande från årsstämman och kommer att baseras på en genomsnittlig marknadskurs mellan den 3-15 september 2010. Emissionen innebär en utspädning med 2,2 procent av rösterna och 4,4 procent av kapitalet. Förvärvet innebär att vinst per aktie, pro forma, kommer att öka med cirka 0,9 kr per aktie på årsbasis. Tillträde beräknas till den 1 oktober 2010.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24
Sture Leandersson, Råbe Industrikonsult AB, 070-209 00 69