Rejlers utökar sitt ägande i APAS

Rejlers har förvärvat ytterligare 50 procent i det norska bolaget APAS Energiteknikk AS från Statoil Norge. Efter förvärvet äger Rejlers 65 procent i bolaget, resterande del ägs av bolagets grundare Arne Palm.

Bolaget grundades 1988 och är verksam inom bland annat uppföljning och analys av energianvändning i fastigheter samt administrativ hantering av oljepannanläggningar åt bland annat Statoil.

Energi och Miljö är ett strategiskt satsningsområde för Rejlers. APAS Energiteknikks kompetens och system inom energiområdet är en viktig del i utvecklingen av detta område. I bolagets webbaserade analysverktyg 3RWEB kan användaren följa energiförbrukningen, CO2 - utsläpp och avfallshantering i byggnader och fastigheter. Med detta som underlag kan nyttan av vidtagna åtgärder kontrolleras.

Bolaget beräknas att år 2010 omsätta cirka 10 MNOK.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24
Lars Solin, CFO, tel. 073-386 15 20

Rejlers är en nordisk koncern som erbjuder tekniska konsulttjänster inom elteknik, energi, mekanik, automation, elektronik, IT och telekom. Rejlers aktie är noterad på NASDAQ OMX, Nordiska listan.

Informationen är sådan som Rejlers ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 december 2010 kl 15.00.