Rejlers projekterar för bättre miljö i Svappavaara

Rejlers har fått uppdraget att medverka i projekteringen när LKAB investerar i en ny anläggning för rening av rökgaser i Svappavaara. I samband med uppdraget öppnar Rejlers ett kontor i Gällivare.

LKAB investerar i en ny anläggning för rening av rökgaser i Svappavaara för att fortsätta minska företagets miljöpåverkan. Förutom rening av rökgaserna så tar man tillvara på energin i rökgaserna och återför den till processen. LKAB har redan världens klimatsmartaste järnmalmsprodukter med den lägsta energianvändningen för pelletsproduktion. Med rökgasrening i samtliga pelletsverk minskar miljöbelastningen ytterligare.

Rejlers har fått i uppdrag av LKAB att medverka i projekteringen av anläggningen och ska ansvara för processdesign, ventilation, kyla, el, automation och mekanik. Rejlers har även fått i uppdrag att sköta layoutsamordningen samt leda maskinsäkerhetsarbetet. Uppdraget kommer att sysselsätta åtta till tio personer under perioden fram till hösten 2013 då etapp ett ska vara klar.

I samband med uppdraget etablerar Rejlers ett kontor i Gällivare.

Eva Nygren; vd och koncernchef, tel. 073-412 66 60, e-post: eva.nygren@rejlers.se
Rebecka Oxelström, Kommunikationschef, 073-412 66 75, e-post: rebecka.oxelstrom@rejlers.se
Roger Johansson, Platschef i Luleå, 0920-24 15 02, e-mail: roger.johansson@rejlers.se