Rejlers fortsätter att växa - nu tillsammans med norska Nettkonsult

Rejlers och Agder Energi har kommit överens om att Rejlers ska förvärva Nettkonsult AS i två steg. I steg ett, som genomförs under Q3 2011, förvärvas 49 procent av aktierna och resterande 51 procent av aktierna förvärvas senast under första halvåret 2014.

Nettkonsult har en ledande position avseende konsulttjänster till elmarknaden i Norge. Bolaget har cirka 100 medarbetare och omsatte nära 100 MNOK år 2010. Bolagets kärnverksamhet är rådgivning till kunder inom eldistribution, energi och elsäkerhet. Nettkonsult har huvudkontor i Kristansand och har ytterligare 7 kontor i Norge.

Peter Rejler, koncernchef i Rejlers, säger i en kommentar "Vi är glada över att kunna slutföra detta förvärv. Nettkonsult har en verksamhet som överensstämmer väldigt väl med vår egen konsultverksamhet. Dessutom ser vi detta som ett viktigt steg för att kunna växa vidare på den norska marknaden, som vid sidan av Sverige och Finland är en hemmamarknad för oss. Vi hälsar Nettkonsults alla medarbetare välkomna till oss och ser fram emot att tillsammans med Agder Energi fortsätta att utveckla bolaget."

Unni Farestveit, styrelseordförande i Nettkonsult, säger i en kommentar "Vi har fört en diskussion med Rejlers under en tid och känner stor tillfredställelse med att vi gemensamt har hittat en lösning som är bra för alla inblandade parter, inklusive Nettkonsults medarbetare. Agder Energi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Nettkonsult och de utökade möjligheter som bolaget får med Rejlers som ägare."

Bolagets VD, Kjell Myrann, fortsätter som verkställande direktör i bolaget.

Förvärvet är villkorat av erforderliga myndighetstillstånd.

Peter Rejler, VD och koncernchef i Rejlers, tel. 070-602 34 24
Unni Farestveit, Styrelseordförande i Nettkonsult AS, tel +47 3 860 70 00
Kjell Myrann, VD i Nettkonsult AS, tel +47 3 860 70 00
Lars Solin, CFO i Rejlers, tel. 08-692 10 88

Informationen är sådan som Rejlers ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 juni 2011 kl 13.00.