Rejlers delårsrapport januari-september 2009

Ljusning i sikte

Januari - september
  • Rörelseresultatet blev 31,5 mkr (75,4)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 5,6 procent (13,2)
  • Resultat efter skatt blev 22,5 mkr (54,2)
  • Resultat per aktie blev 2,08 kr (5,02)
  •
    Tredje kvartalet
  • Omsättningen blev 161,8 mkr (172,0)
  • Rörelseresultatet blev 5,9 mkr (21,2)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 3,6 procent (12,3)
  • Resultat efter skatt blev 4,2 mkr (15,4)
  • Resultat per aktie blev 0,39 kr (1,42)
  •
    Energi, Infrastruktur samt Bygg och fastighet är för Rejlers uthålliga och lönsamma kundgrupper som svarar för en stor del av koncernens uppdrag. Efterfrågan på konsulttjänster från dessa kundgrupper har under tredje kvartalet varit fortsatt god.

Inom vårt fjärde kundsegment, Industri, var marknadsläget fortsatt svagt under kvartalet. En ljusning kan dock skönjas inom delar av industrin, såsom gruv- och stålindustrin samt pappers- och massaindustrin. Efterfrågesituationen präglas av stor osäkerhet även om vår bedömning är att det värsta är bakom oss och en långsam förbättring kan förväntas.

Under kvartalet har vi inom Infrastruktur erhållit uppdraget att projektera alla tekniska system för Masmolänken, en vägtunnel med fyra körfält, Inom industri har vi erhållit order från en av de största verkstadsindustrierna i Sverige avseende produktivitets- och kvalitetsförbättringar i deras produktionsutrustning. Vi har tecknat ett betydande ramavtal med Fortum Power and Heat Oy som innebär ett utvidgat samarbete med bolaget avseende Rejlers konsulttjänster.

Rejlers har ambitionen att växa genom organisk tillväxt och förvärv i ungefär lika delar med bibehållen kvalitet och god lönsamhet över en konjunkturcykel. Vår finansiella ställning är god och vår breda kundbas skapar stabilitet vid konjunktursvängningar. Vårt tillväxtmål kvarstår.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24, e-post: peter.rejler@rejlers.se
    Lars Solin, CFO, tel. 073-386 15 20, e-post: lars.solin@rejlers.se

Rejlers är en nordisk koncern som erbjuder tekniska konsulttjänster inom elteknik, energi, mekanik, automation, elektronik, IT och telekom. Rejlers aktie är noterad på Nasdaq OMX, Nordiska listan.