Rejlers delårsrapport januari-mars 2012

Fortsatt expansion och starkt resultat

Januari-mars

• Omsättningen uppgick till 329,4 Mkr (276,8), en ökning med 19 procent
  • Rörelseresultatet blev 31,7 Mkr (27,6)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 9,6 procent (10,0)
  • Resultat efter skatt blev 23,1 Mkr (18,0)
  • Resultat per aktie blev 2,04 kr (1,59)
  • Förvärv i Finland med 70 medarbetare

Kommentar av VD och koncernchef Peter Rejler
Första kvartalet 2012 har präglats av en fortsatt stark tillväxt. Det är med glädje jag kan se att vi gör vårt bästa kvartal någonsin. Vi rekryterar duktiga medarbetare i god takt samtidigt som vi gör strategiskt viktiga förvärv och affärer.

En god orderingång inom samtliga kundgrupper ger oss förhoppningar om ett bra första halvår 2012. Framförallt ser jag att energisektorn har ökat investeringstakten när det gäller miljövänliga och säkra energilösningar. I storstadsregionerna är efterfrågan på kompetens inom byggindustrin fortsatt god. Trots osäkerheten i Europa fortsätter Sverige att göra investeringar inom infrastruktur och stora delar av industrin.

Under första kvartalet 2012 förvärvade Rejlers Rambølls verksamhet i Finland inom energi och industri med en omsättning på cirka MEUR 5,5 och med 70 medarbetare. I Norge har Rejlers AS tecknat avtal avseende övertagande av konsult- och serviceverksamheten inom mobiltelefoni hos TeliaSonera. Verksamheten omfattar närmare 40 medarbetare.

Det är glädjande att se hur efterfrågan på våra tjänster stadigt har ökat över tiden. Under första kvartalet tecknade Rejlers flera nya ramavtal, bland annat med NetCom och Jernbaneverket i Norge. I Finland tecknade vi avtal med Foster Wheeler Energia Oy och Finska Trafikverket.

Vi är idag cirka 1500 medarbetare. Vi har byggt en bra plattform i Sverige, Finland och Norge vilket ger oss ordentligt med vind i seglen mot målet 2015x3. Nu tar Eva Nygren över efter mig som koncernchef i Rejlers. Jag är övertygad om att Eva kommer att göra ett kanonjobb och önskar henne all framgång.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24, e-post: peter.rejler@rejlers.se
Lars Solin, vVD och CFO, tel. 073-386 15 20, e-post: lars.solin@rejlers.se

Rejlers är en nordisk koncern som erbjuder tekniska konsulttjänster inom elteknik, energi, mekanik, automation, elektronik, IT och telekom. Rejlers aktie är noterad på Nasdaq OMX, Nordiska listan.