Rejlers delårsrapport januari-mars 2010

29 april 2010

Ökat rekryteringsbehov i en förbättrad marknad

Första kvartalet

• Omsättningen uppgick till 198,7 mkr (210)
  • Rörelseresultatet blev 11,5 mkr (18,5)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 5,8 procent (8,8)
  • Resultat efter skatt blev 8,0 mkr (13,5)
  • Resultat per aktie blev 0,74 kr (1,25)

Kommentar av VD och koncernchef Peter Rejler
Verksamheten i tre av våra kundgrupper i Sverige; Infrastruktur, Energi och Bygg och fastighet har stått emot lågkonjunkturen på ett bra sätt. Verksamheten inom dessa områden går fortsatt bra med en god beläggning. Mot bakgrund av de satsningar som görs inom energi- och infrastrukturområdet förutspår vi att dessa segment kommer att ha en hög beläggning under en lång tid framöver.  Bygg och fastighet tar ny fart i takt med den förbättrade konjunkturen och vi har uppdrag i flera stora projekt.

Vi får nu allt starkare signaler från våra Industrikunder i Sverige att deras behov av konsulter ökar. Även om ökningen sker från en låg nivå så känns det som att en normalisering är på väg.

Vår telekomverksamhet i Norge fortsätter att växa och vi bygger vidare med fortsatta rekryteringar.

I Finland är däremot svackan djupare än befarat. Återhämtningen inom finsk industri är långsam och vi tror på en vändning först till hösten. I dagsläget är 55 industrikonsulter permitterade. Vi satsar nu ännu mer på att öka uppdragen inom Energi, Infrastruktur samt Bygg och fastighet för att få en sund balans mellan våra kundsegment även i Finland.

Under första kvartalet erhöll Rejlers flera nya kundförtroenden. Vi tecknade bland annat avtal med Fortum Distribution, BAE Systems Hägglunds och TeliaSonera. Rejlers i Finland har anlitats för projekteringen i samband med de olympiska spelen i Sotji 2014.

Den förbättrade marknadsbilden i Sverige och Norge innebär att vi ökar rekryteringstakten. I Finland sker rekryteringar av erfarna konsulter inom bland annat Infrastruktur och Energi. Detta är i linje med våra expansionsplaner, 2015x3, som innebär att Rejlers år 2015 skall omsätta 2015 miljoner kr och vara 2015 medarbetare. För år 2010 förväntar vi oss ett bättre resultat jämfört med 2009.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24, e-post: peter.rejler@rejlers.se

Lars Solin, CFO, tel. 073-386 15 20, e-post: lars.solin@rejlers.se

Rejlers är en nordisk koncern som erbjuder tekniska konsulttjänster inom elteknik, energi, mekanik, automation, elektronik, IT och telekom. Rejlers aktie är noterad på Nasdaq OMX, Nordiska listan.