Rejlers delårsrapport april-juni 2010

4 augusti 2010

Tillväxt på en stabiliserad marknad

Första halvåret

• Omsättningen uppgick till 411,7 mkr (405,3)
  • Rörelseresultatet blev 22,5 mkr (25,6)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 5,5 procent (6,3)
  • Resultat efter skatt blev 16,6 mkr (18,3)
  • Resultat per aktie blev 1,53 kr (1,69)

April - juni

• Omsättningen uppgick till 213,0 mkr (195,3)
  • Rörelseresultatet blev 11,0 mkr (7,1)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 5,2 procent (3,6)
  • Resultat efter skatt blev 8,6 mkr (4,8)
  • Resultat per aktie blev 0,79 kr (0,44)

Kommentar av Vd och koncernchef Peter Rejler
Under första halvåret har vi sett en gradvis förbättring bland våra industrikunder i Sverige vilket lett till en ökad orderingång för oss. Flera av dessa kunder har haft en svår situation i lågkonjunkturen vilket medfört låg efterfrågan och pressade timpriser för teknikkonsulter. Även om förbättringen sker från en låg nivå så är det ett ytterligare steg mot en normalisering av marknadsläget. För våra övriga kundsegment, Energi, Infrastruktur och Bygg och fastighet, är marknadsläget fortsatt gott.

Rejlers har en större exponering mot kundsegmentet Industri i Finland än i Sverige vilket kommer att leda till att återhämtningen tar längre tid i Finland. Många tecken tyder dock på att den finska ekonomin vänder uppåt under andra halvåret 2010. Vårt arbete med att öka exponeringen mot andra kundgrupper fortsätter.

Vår verksamhet i Norge fortsätter att växa genom rekryteringar. Förutom uppdragen inom Energimätningar och till Nødnett, fortsätter vi att växa inom Telekom.

Under andra kvartalet erhöll Rejlers flera nya uppdrag. Vi fick bland annat order från en av våra större kunder inom verkstadsindustrin avseende leverans av ny produktionsutrustning. Vi expanderar på kärnkraftsområdet och har stärkt vårt samarbete med företaget Areva som bygger en ny kärnreaktor i Finland.

Vi har rekryterat cirka 70 nya medarbetare under första halvåret och ser fortsatt positivt på möjligheterna till en bra organisk tillväxt. Vårt mål att nå tusen medarbetare i år kvarstår liksom vår vision 2015x3, som innebär att Rejlers år 2015 ska omsätta 2015 miljoner kronor och vara 2015 medarbetare vilket ska ske genom en kombination av rekryteringar och förvärv. Vår bedömning att resultatet för år 2010 blir bättre än resultatet 2009 ligger fast.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24, e-post: peter.rejler@rejlers.se
Lars Solin, CFO, tel. 073-386 15 20, e-post: lars.solin@rejlers.se

Rejlers är en nordisk koncern som erbjuder tekniska konsulttjänster inom elteknik, energi, mekanik, automation, elektronik, IT och telekom. Rejlers aktie är noterad på Nasdaq OMX, Nordiska listan.