Beslut vid Rejlers årsstämma den 29 april 2010

Vid Rejlers årsstämma den 29 april fattades följande beslut:

Val av styrelse

På bolagets årsstämma valdes Ivar Verner till ny styrelseordförande. Till nya styrelseledamöter valdes Peter Rejler och Jan Samuelsson samt omvaldes Åsa Landén Ericsson, Åsa Söderström Jerring, Lauri Valkonen och Thord Wilkne.

Arvode till styrelsen

Stämman beslutade om ett arvode om 300.000 kronor till styrelsens ordförande och 140.000 kronor vardera till övriga ledamöter som inte är anställda inom Rejlerkoncernen. Därutöver avsätts totalt 80.000 kronor till eventuellt utskottsarbete. För revisorer beslutades att ersättning skall utgå enligt godkänd räkning.

Fastställande av räkenskaperna samt utdelning

Stämman beslutade fastställa resultaträkningen och balansräkningen för koncernen och moderbolaget samt att till aktieägarna utdela 1,50 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelning bestämdes till den 4 maj 2010 och utbetalning beräknas ske den 7 maj 2010.

Valberedning

Stämman beslutade att en valberedning ska tillsättas enligt samma principer som tidigare år. Detta innebär att valberedningen skall bestå av tre ledamöter. Styrelsemedlem, bolagets vd eller annan medlem från bolagsledningen skall inte ingå i valberedningen. Styrelsens ordförande skall årligen, senast vid tredje kvartalets utgång, sammankalla de trestörsta aktieägarna i bolaget, vilka sedan äger rätt att utse en ledamot var. Om medlemmar i familjen Rejler representerar de tre största ägarna skall ytterligare en ägare tillfrågas, som ej är medlem i familjen Rejler.

Om någon av dessa aktieägare avstår från att utse ledamot, skall ordföranden tillfråga den därefter störste ägaren. Ordföranden behöver dock maximalt tillfråga bolagets sex största aktieägare. Om valberedningen trots detta inte består av minst tre ledamöter, kan valberedningen själv utse tillräckligt antal ledamöter. Vid konstituerande möte skall valberedningen utse en ordförande. Valberedningens sammansättning skall offentliggöras så snart som möjligt, dock senast 6 månader före bolagsstämman.

Bemyndigande

Stämman gav styrelsen ett bemyndigande om att besluta om nyemission om maximalt 500 000 aktier av serie B. Vid fullt utnyttjande motsvarar bemyndigandet en utspädning om 4,4 procent.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till riktlinjer för ledande befattningshavare.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24

Lars Solin, CFO, tel. 073-386 15 20

Rejlers är en nordisk koncern som erbjuder tekniska konsulttjänster inom elteknik, energi, mekanik, automation, elektronik, IT och telekom. Rejlers aktie är noterad på Nasdaq OMX, Nordiska listan.