Beslut vid Rejlers årsstämma den 2 maj 2011

Vid Rejlers årsstämma den 2 maj fattades följande beslut:

Val av styrelse och revisionsbolag
Ivar Verner omvaldes till styrelsens ordförande. Till styrelseledamöter omvaldes Åsa Landén Ericsson, Lauri Valkonen, Åsa Söderström Jerring, Thord Wilkne, Peter Rejler och Jan Samuelsson. Anders Jonsson valdes till ny styrelseledamot. PwC omvaldes som revisionsbolag.

Arvode till styrelsen
Stämman beslutade om ett oförändrat arvode om 300 000 kronor till styrelsens ordförande och 140 000 kronor vardera till övriga ledamöter som inte är anställda inom Rejlerkoncernen. Därutöver avsätts totalt 80 000 kronor till eventuellt utskottsarbete. För revisorer beslutades att ersättning skall utgå enligt godkänd räkning.

Fastställande av räkenskaperna samt utdelning
Stämman beslutade fastställa resultaträkningen och balansräkningen för koncernen och moderbolaget samt att till aktieägarna utdela 1:75 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelning bestämdes till den 5 maj 2011 och utbetalning beräknas ske den 10 maj 2011.

Ändring av bolagsordningen
Stämman beslutade att ändra bolagsordningen avseende sättet för kallelse till bolagsstämma enligt styrelsens förslag.

Valberedning
Stämman beslutade att en valberedning ska tillsättas enligt samma principer som tidigare år. Detta innebär att valberedningen skall bestå av tre ledamöter. Styrelsemedlem, bolagets vd eller någon annan medlem från bolagsledningen skall inte ingå i valberedningen. Styrelsens ordförande skall årligen, senast vid tredje kvartalets utgång, sammankalla de tre största aktieägarna i bolaget, vilka sedan äger rätt att utse en ledamot var. Om någon av dessa aktieägare avstår från att utse ledamot, skall ordföranden tillfråga den därefter störste ägaren. Ordföranden behöver dock maximalt tillfråga bolagets sex största aktieägare. Om valberedningen trots detta inte består av minst tre ledamöter, kan valberedningen själv utse tillräckligt antal ledamöter. Vid konstituerande möte skall valberedningen utse en ordförande. Valberedningens sammansättning skall offentliggöras så snart som möjligt, dock senast 6 månader före bolagsstämman.

Bemyndigande
Stämman gav styrelsen ett bemyndigande om att besluta om nyemission om maximalt 1 000 000 aktier av serie B utan företrädesrätt för befintliga aktieägare. Vid fullt utnyttjande motsvarar bemyndigandet en utspädning om 8,1 procent av kapitalet och 4,2 procent av rösterna.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till riktlinjer för ledande befattningshavare.

Peter Rejler, VD och koncernchef, tel. 070-602 34 24
Lars Solin, CFO, tel. 073-386 15 20

Informationen är sådan som Rejlers ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 maj 2011 kl 09.30.